اقتصاد
أخر الأخبار

الدولار يكتسح الأسواق والذهب يهبط دون 4000 دولار 

 حالة من الترقب بتسيطر على الأسواق العالمية، مع الارتفاع القوي للدولار الأمريكي اللي حقق أعلى مستوياته في 13 شهر.

وبدأ يقرب من تسجيل أكبر مكاسب شهرية ليه من سنة. ده خلى مؤشر الدولار يوصل لـ 101.8.

وكمان الدولار سجل 1.1353 مقابل اليورو، و161.73 مقابل الين الياباني.

قوة الدولار دي كان ليها تأثير مباشر على الذهب، اللي خسر كتير وكسر حاجز الـ 4000 دولار للأوقية.

وسجل في المعاملات الفورية 3985.89 دولار، وهو أدنى مستوى ليه من نوفمبر 2025.

كمان العقود الآجلة للذهب لشهر أغسطس سجلت 4001.60 دولار وسط ضغوط متزايدة.

 المستثمرين دلوقتي عيونهم على بيانات التضخم الأمريكية “نفقات الاستهلاك الشخصي” اللي هتحدد الخطوات الجاية للبنك الفيدرالي.

التوقعات بتقول إن فيه احتمالية بنسبة 67% لرفع الفائدة في سبتمبر، مع توقعات بـ 3 زيادات في الفائدة خلال السنة دي.

خصوصاً بعد تصريحات رئيس فيدرالي شيكاغو “أوستان غولسبي” اللي أكد فيها إن التضخم لسه أعلى بكتير من المستهدف.

في باقي المعادن، الفضة سجلت 57.33 دولار، والبلاتين نزل لـ 1575.85 دولار للأوقية.

في حين سجل البلاديوم ارتفاع بسيط وصل لـ 1170.25 دولار.

السوق في حالة حذر شديد مستني أي مؤشر جديد يوضح مسار السياسة النقدية الأمريكية.

حسن الخضري

حاصل على بكالوريوس خدمة اجتماعية، يهتم بالشأن المجتمعي والعمل الميداني، ويسلط الضوء من خلال عمله الصحفي على القضايا الإنسانية والتنموية، ويشارك في إبراز صوت المواطن عبر تغطيات واقعية وتحقيقات هادفة، صحفي بجريدة العدد الأول
زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق

عزيزي العميل انت تستخدم مانع الاعلانات

الرجاء اغلاق مانع الاعلانات لمشاهدة المحتوي